Matbloggstoppen

onsdag 17 september 2014

Perfekt uppskattade små kakor till barnkalaset eller varför inte dopet?!!

Tänkte ta och dela med mig av dessa söta nallekakor. Jag gjorde dem till Alexanders dop men kan tänka mig att de skulle uppskattas på ett barnkalas också så klart ☺☺. Nu är jag ingen konstnär så jättevackra blev de ju inte och en hel del pill var det!! Men det var det ju värt.

Recept 36 st Nallekakor.

Ingredienser:
180 g smör
Knappt 2,5 dl socker
1 Stort ägg
7 dl vetemjöl
1,5 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
1,5 krm salt
100g mörk choklad
100g mörk choklad till decor
Kristyr (köpte färdig men går ju lika bra med egengjord).

Sätt ugnen på 175 grader.
Vispa smör och socker tills det blir pösigt, tillsätt därefter ett ägg.

Blanda de torra ingredienserna i en skål.
Rör ner dem lite i taget i smör, socker och äggsmeten. Blanda till en smidig deg.

Dela degen i två delar. Lägg den ena åt sidan. Smält chokladen (100g) och blanda ner den i den andra halvan.

Kavla ut varje del mellan två bakplåtspapper ( i samma tjocklek som man kavlar pepparkakor). Lägg in i frysen ca 5 min.
Dra bort de översta bakplåtspapprerna och tryck ut 36 stora cirklar, hälften ljusa hälften mörka. Tryck sedan ut 72 småcirklar,  hälften hälften av dem med.

Placera en mindre cirkel på nedre kanten av den stora cirkeln. Dela en liten cirkel på mitten och tryck till som öron.
Arbeta hela tiden med kylskåpskall deg, så blir den för varm så  in i kylen igen några minuter. Annars är det lätt att nallarna flyter ut och tappar formen i ugnen sen.

Grädda kakorna i ca 10-12 min.

När kakorna svalnat spritsar du kristyr/choklad som ögon och nos!!

Lycka till!!

Kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar