Matbloggstoppen

torsdag 31 maj 2012

Lättbakade knäckebröd...



Idag har jag och Tyra varit lediga.... Så härligt och välbehövligt!!! Både Jörgen och dottern har länge nu tjatat om när jag ska baka "de där goda knäckebröden" och ja jag håller med, de är supergoda!!! Så idag blev det äntligen av igen. Men framförallt är de enkla att göra: Alla som känner mig väl vet ju att jag bara älskar knäckebröd på längden och på tvären.. Tunt och knaprigt ska det vara..
Detta recept kom jag över för ett tag sedan när jag läste en annan matblogg. Jag gjorde det en gång och blev helt såld... Som sagt enkelt och går att variera i det oändliga....


Ingredienser: 

50 g jäst
5 dl lättmjölk ( 37 grader)
2 tsk salt
6 dl grovt rågmjöl
6 dl vetemjöl
grovt mjöl till utbakning. 

Gör så här:

Rör ut jästen i den ljumna mjölken. 
Tillsätt salt och mjöl. 
Blanda till en deg och dela i 6 bitar. 
Rulla bitarna till bullar. 
Låt dom jäsa under duk i 20-30 min. 

Kavla ut varje bulle till en rektangel, riktigt tunt om du vill ha ett knaprigt knäckebröd. 
Kavla gärna degen direkt på en bakplåt med papper, så blir det enklare sen. 
Spruta på lite vatten och strö på valfri smaksättning. Min favorit har blivit flingsalt med smak av chili. Annars går det ju bra med både sesamfrön, linfrön, solrosfrön, kummin....
Skär sedan degen i valfria former. Lättast är att använda sig av ett pizzahjul, eller en degsporre. Bakar man med barn kan det bli lite extra kul att använda sig utav pepparkaksformarna.
Flytta isär bitarna lite. Grädda bröden på 250 grader i 8 minuter. Vänd dem efter halva tiden. 
Gräddningstiden beror lite på ugn och tjocklek på degen, så man får ha lite koll. 
Låt knäckebröden svalna på galler...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar