Matbloggstoppen

måndag 28 maj 2012

Mina godaste "Kladdkaksmuffins"

Då var veckan igång igen, full med jobb och aktiviteter. 
Önskar man bara kunde stanna upp lite oftare, och njuta av livet... Dagarna går ju alldeles för
fort. Men jag har lovat mig själv nu att ta vara på stunderna, lite oftare och njjuuuta!!!
Tänkte  dela med mig av ett recept, som jag har fått av en väns mamma en gång i tiden...
Gillar man kladdkaka, fast i muffinsformat, är det det här receptet man ska testa. 
Dessa muffins går ju naturligtvis att variera i det oändliga, men om jag själv får säga så smakar de som allra bäst precis som de är....

När dottern och jag gjorde dessa i helgen inför "Morsdag" , tyckte hon att vi skulle ha rosa frosting på, men i mitt tycke kan jag känna att det blir väl sött... 
Men den här gången blev det en hallonfrosting...


Elaka Gubbars Muffins. 

ca 20 st

2 dl mjöl
2 ägg
3 dl socker
1 1/2 tsk vaniljsocker
1 krm salt
4 msk kakao
100 g smält smör
Ev.grovt hackad mörk choklad

Gör så här:
Blanda alla torra ingredienser för sig.
Rör i hop (vispa ej) ägg och socker. 
Rör ner de torra ingredienserna i äggsmeten. 
Till sist rör ner det smälta smöret i smeten. 
Klicka ut smeten i muffins formar. 
Toppa med lite grovt hackad mörk choklad...

Grädda: 15-20 min i 160 grader. 
Jag tycker nog att 15 minuter blir bäst om man vill ha dom
så där lite kladdiga och sega som bara kladdkakor  kan va;)))

 

 Hallonfrosting. 

80 g Philadelphiaost
50 g mjukt smör
200 g florsocker
1 msk vaniljsocker
3 msk koncentrerad hallonsaft
En skvätt saft från en citron. 

Garnering:

Strössel och/eller färska hallon.


 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar