Matbloggstoppen

fredag 6 juli 2012

Min egen jordgubbstårta...

Åh vad det är kul att se att det faktiskt är folk som läser mina recept,;)))
Även om jag den sista veckan har varit extremt dålig på att uppdatera min blogg här. Har jobbat elva dagar i sträck, och inte haft så mycket ork till övers för varken bak eller allt för avancerad matlagning... Men jag har lääängtat efter att få stå i köket och pyssla igen, så igår gick Tyra sin sista dag på dagis... Tänk att den lilla skruttan ska börja i förskoleklass till hösten??? Då hade jag lovat att hon skulle få bestämma något litet vi skulle göra för att fira att det är sommarlov... Det blev jorgubbstårta... Inte för att jag alls är speciellt förtjust i tårta överhuvudtaget, men det känns lite speciellt idag so Why not??
Jag gjorde så att jag gjorde en chokladbotten och en vanlig sockerkaksbotten. Jag började med chokladbottnen. På den skivade jag banan och bredde över en choklad grädde (vispad grädde blandat med smält 70% choklad. ).Över detta lade jag en del av sockerkaksbottnen, därpå en "lemon och vanilla curd ", som jag kokade dagen innan. Däröver ett lager med grädde och så på med den andra delen sockerkaksbotten. Överst garnernade jag med massor av jordgubbar och grädde. För att få bären att se extra glansiga ut penslades de med smält aprikosmarmelad. Den värmde jag altså bara upp i en gryta innan den penslades på bären.
Den " lemon och vanilla curd" som jag gjorde var ett recept från en blogg som heter  "Sockerrus", åh vad inspiration man kan få där....
På eftermiddagen igår  sen hade vi både mamma och syrran och hennes familj på besök , och alla verkade tycka att det blev ett trevligt sätt att fira sommarlovets ankomst på...

Lemon och vanilla curd. 
3 ägg
1,5 dl socker
1 dl citronsaft
50g smör
0,5 tsk vaniljpulver. 

Gör så här:

Vispa ägg, socker och citronjuice tills allt blandats väl. 
Häll i en kastrull och värm på spisen. Rör hela tiden. 
Det tar ca 10 minuter tills curden blivit så pass tjock att 
den är klar. Ta av kastrullen från spisen och tillsätt rumsvarmt smör och vaniljpulver. 
Låt  svalna innan du brer ut den på tårtan. 

Tänk på att denna curd har många användningsområden, varför inte till vaniljglassen eller bärpajen???

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar