Matbloggstoppen

fredag 8 juni 2012

Chokladpraliner med Bailysfyllning

Åh vad skönt att känna att det är fredag!!! Dagen har verkligen gått i ett men nu har man landat aningen och ser fram emot en spa-helg tillsammans med brorsan och hans tjej. Imorgon bitti går färden och jag ska verkligen njuta av var enda sekunnd..
Eftersom det är fredag och helgen närmar sig med stormsteg tänkte jag att det kunde passa att få dela med sig av ett recept på chokladpraliner som jag testade förra veckan . I väntan på  att jag ska få de "riktiga" formarna att göra chokladpraliner i, köpte jag formar för isbitar på Ikea som är hjärtformade, fungerade helt okey. Lite väl stora i formatet kan jag tycka kanske... Men de fungerar bra...
Dessa är väl värda att testa....:)))


Ingredienser
ca 15 st
150 g mörk choklad ( använde 70 procentig)

Baileysfyllning

100g ljus choklad
2 msk Baileys 
4 msk grädde
2 tsk nescafé espresso

Gör så här:

Smält den mörka chokladen i vattenbad, eller i micron och pensla kanterna på pralinformen 2-3 gånger. Ställ i kylen. 

Blanda Baileys, kaffepulver och grädde och koka upp. Bryt den ljusa chokladen i bitar och häll över kaffegrädden, rör tills chokladen är smält och smeten är helt jämn. 

Fyll chokladskalen, men lämna plats åt en chokladbotten. Enklast är att spritsa ner fyllningen. Ställ kallt en stund. 

Fyll på med smält mörk choklad och låt stelna...

 
 

 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar