Matbloggstoppen

söndag 10 juni 2012

Majs tortillas

När vi kom hem här i em efter att ha hämtat Tyra och Ester hos  farmor och farfar och handlat, burit in alla väskor.. eller alla, jag vet inte så mycket var det väl inte men känns som att även om man bara är borta en natt är väskorna lika tunga som om att man skulle vara borta fler nätter??? Tja.. jag vet inte men...
Hungriga var vi i alla fall så gjorde en enkel wok bara med renskav och wokgrönsaker. Till det blev det majs tortilla som jag inte testat att göra förut, men som direkt blev en favorit hos alla i familjen.. Super god !! Kan tänka mig att den passar perfekt till Tacos också... så blev det en färskoströra med salsa ..
Denna röra har jag gjort så många gånger, och den passar till så mycket.. Men inte minst till grillat nu på sommaren... så testa den...  Den funkar i många lägen!!!


Majs Tortillas. 

3,75 dl vetemjöl
1,5 dl majsmjöl
1 dl majskorn
1 krm salt
2 dl vatten

Gör så här:

Blanda och knåda alla ingredienserna till en deg.
Dela i ca 10 delar. Låt vila under duk. 
Platta ut degbitarna och kavla dom så tunna du kan. Använd mycket mjöl för att det inte ska kladda för mycket. Stek det platta brödet i en panna på medelstark värme någon minut per sida. 
Njut tillsammans med goda tillbehör!!!


Färskoströra med salsa.

200 g Philadelphia ost
Ca 5 stora msk Taco salsa (medium stark)
1 stor tomat eller 4-5 körsbärstomater
1/2 rödlök

Gör så här:

Hacka tomaten/tomaterna och rödlöken. 
Häll upp philadelphiaosten i en skål och rör den mjuk. 
Blanda ner alla ingredienser i den mjukrörda osten. 
Blanda väl, låt stå i kylen en stund innan servering!!!
 Obs!! Mängden salsa kan man mycket väl variera efter tycke och smak... Allt beroende på vilken konsistens och styrka på röran man vill ha. Jag tycker dock att den är godast ocm den inte är för lös och rinnig. Ska va mer åt det fasta hållet...

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar