Matbloggstoppen

söndag 17 juni 2012

Kalljästa bullar..

Söndag förmiddag och Tyra har just gått till en kompis och lekt... Så därför passar jag på och dela med mig av ett recept på riktigt goda bullar som bakades här hemma igår... Perfekt till sommarfikat!!!
Som ett alternativ till kanelbullen tyckte jag de var riktigt goda...
Kalljästabullar med vanilj fyllning. 

25 g jäst
2 dl kall mjölk
200 g rumsvarmt smör
1 msk socker
6 dl vetemjöl

Fyllning

100 g smör
2 msk socker
2 tsk vaniljsocker. (ta mer om du använder vanillinsocker)

Pensling .
Ägg


Garnering. 

1 dl florsocker
ca 1 msk vatten
pressad apelsin eller citronsaft


Gör så här:

Rör ut jästen i lite av mjölken i en degbunke. Tillsätt de övriga
ingredienserna och arbeta samman till en smidig deg. Kavla ut till en fyrkant ca 40*40 cm. Skär den sen i 8*8 cm stora fyrkanter. Blanda ihop fyllningen och lägg lite i mitten på varje ruta. Nyp ihop hörn mot hörn och lägg i pappersformar. Låt jäsa övertäckta ca 2 tim. Pensla med lätt uppvispat ägg. Grädda i 250 grader ca 8 min. Blanda ihop glasyren och glasera bullarna vid serveringen. Om bullarna ska frysas så frys dom utan glasyr...
 
 Jag valde att använda pärlsocker till garneringen istället, det blev kanon det med!!!!
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar