Matbloggstoppen

måndag 4 juni 2012

Rabarberkräm med sommarkänsla

I fredagas kom jag över lite rabarber, bara älskar det!!! Eftersom jag har jobbat i helgen blev det inget gjort av dem på lördagen, men på söndagen... Innan jag gav mig iväg till jobbet, hittade jag ett recept på rabarberkräm.... Något som får mig att tänka tillbaka på min lilla mormor, och sommar !! För visst smakar det sommar om rabarber..
Det som var bra med detta recept var att det inte var några enorma mängder socker i, jag gillar gärna när det smakar lite syrligt!!
Tyra och hennes kompis verkade tycka det smakade bra också, och det är ju alltid ett bra betyg:)))


Ingredieser:

( 4 port)

0,75 kg rabarber
3,5 dl kokande vatten
2dl strösocker
1,5  msk  potatismjöl
smaksättning ; lite ingefära och kanel
 
Gör så här:

Skölj och ansa rabarbern. 
Skär den i ca 2 cm långa bitar och lägg dem i en kastrull. 
Koka upp vatten ( lättast i en vattenkokare. )
Häll vattnet över rabarbern och lägg i sockret. 
Låt rabarbern koka mjuk. 
Rör ut potatismjölet i lite kallt vatten. 
Häll med en svag stråle ner det i den mjuka rabarbern, samtidigt som du rör om, annars blir det klumpar i krämen,. 
Låt det få ett snabbt kort uppkok. 
Häll upp i en skål att kallna. 
Strö lite socker på ytan, så att inte krämen skinnar sig.
Smaksätt gärna med lite kanel och ingefära....

 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar